سبد خرید 0

چرا پارکت صدا می دهد؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 3 دی 1399 در ساعت 20 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کفپوش پارکت در خیلی از خانه ها وجود دارد و خیلی ها از این پارکت ها برای پوشش کف خانه های خود استفاده می کنند. بهرحال مانند هر چیز دیگری پارکت هم ممکن است دچار مشکلاتی شود که باید در جهت رفع آنها اقدام نمود. یکی از این مشکلات این است که پارکت ممکن است صدا بدهد. در این مقاله به دلایل صدا دادن پارکت پرداخته شده است و چگونگی رفع آنها نیز شرح داده شده است.

پارکت چیست؟

قبل از آن که به سراغ دلایل صدا دادن پارکت برویم ، باید بدانید که پارکت چیست. پارکت کفپوشی است که از جنس چوب می باشد و به صورت صفحات نازکی است که در کف خانه ها و ساختمان ها قرار می گیرند. پارکت به دلیل زیبایی و تنوع در طرح طرفداران زیادی دارد و در عین حال مقرون به صرفه است و دوام بسیار خوبی دارد.

استفاده از این کفپوش امروزه رواج بسیاری یافته است و خیلی از افراد از پارکت برای کاور کردن یا پوشاندن کف خانه خود استفاده می کنند. علاوه بر خانه از پارکت در جاهای مختلف دیگری چون ساختمان های تجاری و فروشگاه ها و اداره ها نیز استفاده کرد. کار نصب پارکت باید با دقت و به درستی انجام شود تا بعدا مشکلات کمتری برای آن پیش بیاید و در ضمن همواره باید به کیفیت پارکت ها توجه کرد و حتما پارکت مناسبی را از میان انواع پارکت های موجود در بازار انتخاب کنید.

پارکت چون از چوب ساخته شده است می تواند در برابر چیزهایی چون آب، ضربه و حرارت حساس و آسیب پذیر باشد پس باید به این نکات پیش از نصب پارکت دقت کرد. قیمت یک پارکت به کیفیت و مرغوبیت چوب آن بستگی دارد. برای مثال پارکتی که از چوب گردو ساخته شده باشد مسلما قیمت بالایی دارد.

برای نصب یک پارکت حتما توجه داشته باشید که از یک فرد متخصص و مجرب استفاده کنید چون ممکن است در وهله اول کار نصب پارکت آسان به نظر برسد اما این طور نیست. کار نصب پارکت دارای ظرافت ها و نکاتی است که فقط یک فرد آگاه و آموزش دیده به خوبی از آنها آگاه است.

صدا دادن پارکت

پارکت چون از چوب ساخته شده است بر اثر دلایل مختلفی می تواند صدا بدهد. صدا دادن اگر موقت و کوتاه باشد قابل تحمل است اما تحمل صدای پارکت به مدتی طولانی سخت است. اگر پارکت صدا بدهد از جذابیت محیط و خانه پارکت شده کم می شود. بنابراین خیلی ها دوست دارند دلایل صدا دادن پارکت یا همان جیر جیر کردن را بفهمند تا بتوانند آن را رفع کنند. در زیر ما به این دلایل می پردازیم:

1.رطوبت :

اگر محیط به گونه ای باشد که رطوبت و آب زیادی به پارکت برسد، این موضوع می تواند به صدا دادن و جیرجیر کردن آن منجر شد. یادتان باشد که پارکت ها از قطعات چوبی ساخته شده اند که در کنار هم قرار می گیرند و رطوبت بیش از حد می تواند به آنها آسیب بزند.

قطعات چوبی پارکت می توانند آب و رطوبت را به خود جذب کنند که این امر در مدتی طولانی باعث متورم شدن آنها می شود که یکی از دلایل صدا دادن پارکت است.

برای رفع این مشکل چند کار می توان انجام داد. یکی این که قبل از نصب پارکت، تایل ها را به مدت حداقل یک هفته در فضای مرطوب مورد نظر قرار داده تا با دما و رطوبت محیط تطابق پیدا  کنند و سپس با نصاب تماس بگیرید تا پارکت شما را نصب کنید. کار دومی که می توانید انجام دهید این است که دما و رطوبت محیط را به دما و رطوبت میانگین و مناسب برای پارکت نزدیک کنید. این دو کار می تواند باعث شود که جیرجیر و صدا دادن پارکت بر اثر رطوبت رفع شود.

راه حل دیگری که می توانید به کار ببرید استفاده از پارکت لمینت است که بسیار مقاومت بالاتری نسبت به رطوبت دارد و در مقابل رطوبت بیش از حد برای آن مشکی ایجاد نمی شود. پارکت لمینت امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است چون هم دارای طرح و رنگ های بسیار متنوع و جالبی است و هم کیفیت و عمر بسیار خوبی دارد و به خوبی نیاز یک ساختمان را برآورده می کند.

2.ناهموار بودن کفپوش:

همان طور که خودتان هم خوب می دانید پارکت ها از کنار هم قرار گرفتن تایل های چوبی شکل می گیرند. بنابراین اگر این تایل ها یا بخشهای چوبی به درستی و به شکل مناسب در کنار هم قرار نگرفته باشند تکان خواهند خورد و صدا می دهند. بنابراین پارکت باید به صورت هموار و یکدست باشد تا موجب صدا نشود.

برای رفع این مشکل شما باید به چند چیز توجه کنید. اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از نصب و قرار دادن تایل ها، کف اصلی را بررسی کنید تا ناهمواری نداشته باشید چون اگر شما تایل ها را روی سطحی ناهموار قرار دهید مطمئنا پارکت هم به صورت ناهموار نصب خواهد شد و این یکی از دلایل صدا دادن پارکت است. نکته دوم برای رفع این مشکل این است که حتما پارکت را به شکلی درست نصب کنید تا تایل ها به شکلی هموار و یکدست نصب شوند و در نصب آنها مشکلی وجود نداشته باشد.

3.تغییرات دمایی:

زمانی که چوب دچار انقباض و انبساط شود صدا می دهد و پارکت هم چون از چوب ساخته شده است این اتفاق برایش می افتد. برای این دلیل کار خاصی نمی توان صورت داد و البته کم پیش می آید که پارکت بر اثر چنین چیزی صدای زیادی بدهد.

4.پارکت با کیفیت پایین:

یکی دیگر از دلایل صدا دادن پارکت این است که از همان ابتدا پارکتی انتخاب شده است که کیفیت مناسبی ندارد و در نتیجه به راحتی بر اثر رطوبت یا دیگر دلایل شروع به جیرجیر و صدا دادن می کند. برای رفع این مورد همواره باید توجه داشت که از مراکز معتبر، پارکت خانه یا محیط خود را تهیه کرد تا از کیفیت آن بتوان اطمینان داشت. سپس باید این پارکت باکیفیت توسط فردی متخصص و مجرب به شکلی حرفه ای نصب شود.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()